tisdag 10 maj 2011

kalas

-bra dag! Ja och Karin skippade allt som hade me skolan att gora idag och akte till uunderbara Fitzroy for att shoppa. Vi hann nog inte ens me en tiondel av alla affarer tyvarr, sa vi maste snart tillbaka. Fitzroy ar ett riktigt shysst omrade med sma affarer och jag tror att det ar mycket Melbourne-designade grejer. Mycket ar tyvarr for dyrt for mej men det ar roligt att titta. Nu ar Karin pa collegemiddag men sen ska vi kolla pa film och mysa! Hon kommer ju va lite lullig, haha.

Borde jag beratta om Nya Zeeland? Ja, de vill jag gora. borde skrivit under tiden men vi satt inte sa mycket pa natet. Jag hade gett mej sjalv Fejjan-forbud ocksa sa jag var inte sa sugen pa att sitta vid datorn.  Sen hade vi mycket annat att gora. Vi holl igang! Har ju lagt ut bilder pa facebook. Men here we go:

Jag och Rebecka landade i ett kyligt Christchurch natten till tisdagen. Vantade 8 timmar till vi fick hamta var bil, vi hamtade kartor och grejer i informationscentret som var oppet och borjade planera var resa. Det forsta vi gjorde var dock att aka till ett kopcenter och kopa mossa och vantar. Det var nasta Sverige-host och kallt aven om det var soligt. Vi korde darefter till en liten stad som heter Kaikura dar vi kollade pa salar som lar och flakte ut sig. Dom sag verkligen doda ut endel! "Klubbade som salar" som Rebecka tyckte var roligt att saga. Tror att Kaikura ar riktigt mysigt nar det  ar lite varmare, de hade mycket aktiviteter men vi bestamde oss for att forsatta kora ett tag. Rebecka var som en robot och korde trots noll timmars somn medan jag slumrade in var tionde minut ungefar. Vi hamnade i en stad som hette Blenmeim dar vi overnattade pa ett backpackerhostel. Vi dackade ganska fort den natten.. Onsdag morgon korde vi vidare till en stad i norra delen av sodra on i Nya Zeeland dar vi besteg vart forsta berg (las utsikt!). Vi korde pa var forsta scentic road som var superslingrig, jag korde, tjoho! Alla bilar som nagonsin var bakom korde om sa fort de fick chansen, men vi overlevde iallafall! Sov den natten i Nelson dar vi besokte den lokala mysiga puben en snabbis. Fredag, min fodelsedag sa var det fint vader, men fortfarande ganska kallt. Da var vi i en nationalpark och paddlade kajak, det var mysigt, men vi ar lite lata nufortiden sa vi tyckte att de var lite jobbigt fast vi bara var ute i tva timmar..! Pa natten hittade vi en fjallstuga att sova i. I nya Zeeland ar manga prickar pa kartan sma pyttsamhallen sa att hitta sovplats var lite utamanande ibland kan man val saga.. Dan efter nar vi hamnade i Hamner Spring sa var det totalt utsalt och vi tankte sova i bilen pa en camping. Men till slut hade campingmannen en pyttestuga till oss, sa vi slapp som tur var det, tror de hade blivit svinkallt! I Hamner Spring hade vi sedan en spadag i varma pooler, det var supernice! Sen var det dax for mej och rebecka att hamta Clara. Sa tillbaka till Christchurch. Denna gangen tankte vi kolla in stan lite, men de var inte sa latt eftersom hela stan var avstangd da det var en jordbavning dar for ca 2 manader sen. Vi sag lite i utkanterna och det var fruktansvart att se alla fina byggnader och hus rasade. Vissa var "bara" naggade pa medan vissa hus bara var hogar med tegel nu. Vi kande aven ett litet skalv nar vi var pa vart vandrarhem den kvallen, det varade nog bara i fem sekunder men det hade tydligen slagit ut el pa sina stallen. Nar Clara hade anlant sa borjade vi kora nerat pa on. Vi tog en dagstur i en glaciar som heter Franz Josef och dar traffade jag aven an tjej fran min skola lite ovantat, vi hade bokat samma tur. Lite sjukt! Turen pa glaciaren var valdigt haftigt, guiden visade var de hade gatt turen for tva manader sen och dar var nu inte glaciaren kvar..! Den ror sig tydligen ca 10 cm om dagen, ganska haftigt! Efter detta aventyr sa styrde vi kosan mot Queenstown via Haast. Vagen mellan Haast och queenstown var helt underbart vacker! Det gar inte att fa med sadana vyer pa kort. Vi var alla hanforda (for att anvanda ett ovanligt ord). Vagen gick mellan tva sjoar som var superbla och fantastiska! I Queenstown stannade vi tre natter, jattemysig stad med massvis att gora. Men dar var det kallt! Vi var ute pa backpackerstallerna och dansade halva natterna, akte jetboat, shoppade, at och hoppade utfor en klippa (som ja har skrivit om pa fejjan - det sjukaste nagonsin!!). Vi akte aven ner till Fjordland och Milford Sound (ca 65 mil fram o tillbax) och akte en kryssning pa en och en halv timme. Det var valdigt vackert men vi hade da sett sa mycket vackra saker sa det var svart att ta in mer just da! Efter Queens tow akte vi uppat Christchurch igen da det bara var tva dagar kvar pa resan. Pa vagen akte vi forbi Mt Cook (det hogsta berget) och Lake Tekapo som var ocksa valdigt vackert. Att bara kora omkring i bilen i detta land ar helt fantastiskt, man ser sa mycket fint hela tiden! Ak dit och titta om ni kan, naturen ar fab!! Vi traffade mycket roliga manniskor pa vagen saklart och for att sammanfatta resan sa var det AWESOME.

Det var sa trakigt att komma "hem", for vi hade sa mycket grejer att gora hela tiden i Nya Zeeland sa det kandes lite tomt. Men jag drog ut pa stand-upp med de scandinaviska tjejerna som ja hanger lite med pa kvallen, sa det var skont. Och sen var veckan i full gang med tjejmiddag, pub-crawl och filmmys. Sen var det ju jobb helgen som foljde (forra helgen) och det var skitkul att komma tillbaka till jobbet igen! Det ar verkligen roligt att jobba dar och alla som jobbar dar ar sa bra! Tyvarr var det en man som var inne i vart personalrum och stal vara grejer. Jag och tre andra tjejer blev av med vara vardesaker.. Jag forlorade min planbok och min mobil. Och dagen innan sa forlorade jag min jacka nar jag var ute. Sa det forstorde val min helg lite tyvarr. Men det ar bara saker. Jag vill bara inte forlora mer manniskor i mitt liv, det ar det viktigaste!! Men det ar klart att det ar lite meckigt, men ja tror mitt nya kontokort kommer imon och jag har lyckats fa tillbaka mitt nummer och kunde anvanda min svenne-mobil, sa saker och ting har ordnat sig ganska bra. Ar glad att jag fick behalla min ipod och min hemnyckel iallfall!

Var igar pa Aussi Rules (deras fotboll) som ar en blandning av alla sporter som finns enligt mej, men sa fort man forstod lite vad det gick ut pa sa var det ganska haftigt! Tror det var ca 40 000 manniskor som sag matchen. Men det var kallt, ca 10 grader. Det ar verkligen host pa riktigt i Melbourne nu. Tror ni har det varmare va?

Nu ska ja ner pa filmkvall hos Karin, hors snart. Puss puss!

1 kommentar:

  1. vilken resa, grymt mkt som du är med om. Jag vill också vara ute och resa, glad för din skull.
    Den senaste veckan har det blivit riktigt varmt och skönt hemma i swe, njuter i fulla drag.

    Ta hand om dej!
    kram

    SvaraRadera